Ylä- ja / tai alaniskan lukkiutuminen

Yhtäkkiä alkanut toispuoleinen niskakipu, joka heijastaa kohti päätä tai hartiaa. Niskan liikuttaminen on rajoittunut terävän kivun vuoksi sille puolelle, jolla kipua tunnetaan. Liikuttaminen poispäin ei ole ongelmatonta sekään, mutta kipu poispäin kivuliaalta puolelta ei ole niin terävää. Se on enemmän kiristävää. Paikoilla ollessa kipua ei välttämättä tunne muuten kuin lievänä jomotuksena. Kiusallinen ja kohtalaisen voimakas oireilu on alkanut yhtäkkiä ilman ihmeempää saati helposti tunnistettavaa syytä. Tai, ehkäoireilu on alkanut nopean väistöliikkeen tai horjahduksen tai hassun nukkuma asennon myötä. Kuulostaako tutulta? Tutustu alla oleviin harjoitteisiin. Niillä saatat saada oireet rauhoittumaan.

Niskan nivelten mobilisoinnista

Aloita mobilisointi rauhallisesti tehden liikettä kivuttomalla liikeradalla 10-20 toistoa / liikesuunta. Kuulostele tunnin parin sisällä pahentuvatko oireet vai pysyvätkö ne samana. Mikäli oireet eivät voimistu voit suorittaa 3-4 kertaa päivässä.

Yläniskan nivel- ja pehmytkudosrakenteiden käsittelystä.

Tämä kikka saattaa olla erittäinkin käyttökelpoinen vähentämään kipua ja kohentamaan kivutonta liikerataa. Keikuttele päätäsi 30 sekuntia kerrallaan, toista 4-5 kertaa kerrallaan. Toista 3-4 kertaa päivässä.

Niskan ojentajien harjoittamisesta

Aikainen aktiivinen kivuton liike nopeuttaa niskan lukosta toipumista. Isometrinen harjoite on omiaan tähän tarkoitukseen. Suorita 3 sarjaa, kussakin 10-15 toistoa. Pidä taukoa sarjojen välillä 45-60 sekuntia.