Kuinka polven nivelrikko oireilee?

Polven nivelrikon oireilu on monenkirjavaa ja oirealueet voivat vaihdella. Oirekirjossa korostuvat erilaiset terävät ja vihlovat vaikeasti paikannettavat kiputuntemukset polven sisällä, jotka saattavat yllättää kuin salama kirkkaalta taivaalta. Myös polven ympäri paikantuva epämääräinen särky ja jomottelu kuuluu oirekuvaan. Nämä tuntemukset saattavat provosoitua kävelylenkkeilyn, juoksemisen, sulkapallon, tenniksen tai jalkapallon pelaamisen jälkeen. Liikunnan jälkeistä oireilua seuraa usein epämäääräinen jäykkyyden tunne, joka saattaa toki ilmetä hyvinkin selkeästi suunnan mukaisena. Polven ojennus saattaa tuntua erittäin jäykältä tai yhtä lailla koukistuskin.

Jomottelua ja särkyä saattaa ilmetä myös öiseen aikaan, asennosta riippumatta. Jopa siinä määrin, että oireilu pakottaa jalkeille kesken yöunien. Näin on usein pitemmälle ehtineessä tilassa, jonka osalta kannalta jutella lääkärin kassa (uni on tärkeää). Aamulla ylös nouseminen saattaa tuntua hyvinkin tönköltä aivan kuten päiväsaikaan liikkeelle lähtö pitempään paikoilla oltuaan. Polven nivelrikko kehittyy hiljalleen ajan saatossa - puhutaan vuosista. Tila etenee siten, että polven rasituksen sieto heikkenee. Se ei tunnu kestävän rasitusta saati paikoilla olemistakaan kuten aiemmin.

Vaikka olettaa voisi, ei ratkaisustrategia ole polven säästely, jotta se ei kuluisi. Itse asiassa fiksuinta on, hieman paradoksaalisesti polven kuormittaminen ja liikuttaminen. Paikoille jääminen ja varominen vain jouduttaa ja pahentaa tilannetta. Pitääkö polvea siis kuormittaa ja liikuttaa kivusta ja säryistä huolimatta? Kyllä ja ei. Harjoitteiden ja harjoittelun tarkoituksena on, että polvea ympäröivät lihakset olisivat vahvempia ja, että polvinivelen liikkuvuus kohentuisi. Niitä tehdessä saattaa kipua välillä ilmetä - kuten kaikessa harjoittelussa - mutta siitä ei tarvitse välittää niin kauan, kun se on ohimenevää ja lakkaa harjoittamisen jälkeen. Alla on muutamia yksinkertaisia harjoitteita, joilla kehittää polvinivelen liikkuvuutta ja polviniveltä ympäröivien lihasten voimaa.

Polven mobilisointia