Kuinka lonkan nivelrikko oireilee?

Lonkan nivelrikon oireilu on monenkirjavaa ja oirealueet voivat vaihdella. Oirekirjossa korostuvat erilaiset terävät ja vihlovat kiputuntemukset nivustaipeessa, jotka saattavat ilmetä tilannesidonnaisesti. Esimerkiksi autosta uloskäydessä, istumasta ylös noustessa, kävelyn yhteydessä yllättäen.

Myös sisäreiteen ja nivustaipueeseen sekä pakaraan paikantuvaa epämääräistä särkyä ja jomottelua saattaa ilmetä. Sanotaan, että lonkkaperäinen oireilu voi tuntua jopa sääressä ja polvessa aseti. Nämä tuntemukset saattavat provosoitua kävelylenkkeilyn, juoksemisen, sulkapallon, tenniksen tai jalkapallon pelaamisen jälkeen. Liikunnan jälkeistä oireilua seuraa usein epämäääräinen jäykkyyden tunne, joka saattaa toki ilmetä hyvinkin selkeästi suunnan mukaisena. Lonkan ojennus saattaa tuntua erittäin jäykältä tai yhtä lailla koukistuskin. 

Jomottelua ja särkyä saattaa ilmetä myös öiseen aikaan. Asennosta riippumatta. Jopa siinä määrin, että oireilu herättelee unesta ja pakottaa jalkeille. Näin on usein pitemmälle ehtineessä tilassa, jonka osalta kannalta jutella lääkärin kassa (uni on tärkeää). Aamulla ylös nouseminen saattaa tuntua hyvinkin tönköltä aivan kuten päiväsaikaan liikkeelle lähtö pitempään paikoilla oltuaan. 

Lonkan nivelrikko kehittyy hiljalleen ajan saatossa - puhutaan vuosista. Tila etenee siten, että lonkan rasituksen sieto kaventuu. Se ei tunnu kestävän rasitusta sen enemäpää kuin paikoilla olemistakaan. Vaikka olettaa voisi, ei ratkaisustrategia ole lonkan "säästely" liikkeeltä ja kuormittamiselta. Itse asiassa, fiksuinta on hieman paradoksaalisesti lonkan kuormittaminen ja liikuttaminen. Paikoille jääminen ja varominen vain jouduttaa ja pahentaa tilannetta. 

Pitääkö lonkkaa siis kuormittaa ja liikuttaa kivusta ja säryistä huolimatta? Kyllä ja ei. Harjoitteiden ja harjoittelun tarkoituksena on, että lonkkaa ympäröivät lihakset olisivat vahvempia ja, että lonkkanivelen liikkuvuus kohentuisi. Niitä tehdessä saattaa kipua välillä - kuten kaikessa harjoittelussa - mutta siitä ei tarvitse välittää niin kauan, kun se on ohimenevää ja lakkaa harjoittamisen jälkeen. Alla on muutamia yksinekrtaisia harjoitteita, joilla kehittää lonkkanivelen liikkuvuutta ja lonkkaniveltä ympäröivien lihasten voimaa.

Helpotusta paineen tunteeseen nivusessa

Kinkkujumppaa lonkalle

Yksinkertaista kumpparijumppaa

Lonkan mobilisoinnista

Lonkkaveto sivulta